Khamis, 28 Julai 2016

Ingat kepada mati

Allah berfirman dalam al Quran:setiap yang bernyawa pasti menemui maut.
Jadi,tiada yang perlu di banggakan di dunia. Harta tak payahlah nak kumpul sangat. Bukan boleh bawak mati pun. Kalau nak bawa sangat,sedekahkan kepada fakir miskin. Insya-Allah ia boleh bawa.

Tuan-tuan dan puan-puan,bila kita mati,kita akan lihat di mana kita di akhirat. Di syurga ataupun di neraka. Nabi s.a.w bersabda: Kubur boleh jadi taman-taman syurga ataupun lubang-lubang neraka.

Jadi,bersediakah kita untuk menghadapi mati? Saya masih belum bersedia untuk menghadapi mati. Awak bagaimana?

Jadi jangan kita berdoa dengan doa yang sia-sia. Doa yang sia-sia ialah doa di neraka. "Ya Allah! Aku dah nampak. Aku dah dengar. Kembalikanlah aku ke dunia supaya aku dapat melakukan amal soleh,".

Allah tak akan kembalikan kita ke dunia. Kita duduk di neraka dengan penuh penyesalan dan akan tersiksa selamanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan