Khamis, 21 Julai 2016

Menerima Nasihat

Apa itu nasihat? Nasihat ialah teguran di atas kesalahan yang kita lakukan. Adakah kita perlu menerima nasihat? Ya,kita perlu menerima nasihat. Kenapa kita perlu menerima nasihat? Kerana nasihat itu sangat berharga bagi orang-orang yang bijak.

Ketika zaman Islam masih lagi belum maju iaitu tahun sebelum hijrah,Rasulullah s.a.w. mengutuskan Mus'ab bin Umair untuk mengajarkan al Quran kepada penduduk Yathsrib(nama Madinah sebelum hijrah).

Semua orang belajar dengan beliau walaupun beliau masih lagi seorang remaja. Tiada yang memandang rendah Mus'ab bin Umair. Semua orang di Yathsrib menerima ajaran am Quran. Baik yang muda mahupun yang tua. Tiada orang tua yang rasa rendah ketika belajar dengan Mus'ab bin Umair.

Tapi zaman Sekarang macam mana? Semua golongan tua tidak suka menerima nasihat daripada golongan muda. Mereka berpendapat yang nasihat golongan muda salah. Ini silap sebenar. Baik tua mahupun muda,kita sepatutnya menerima nasihat yang baik daripada sesiapa pun.

Nabi s.a.w pernah bersabda:"Terimalah nasihat walaupun nasihat itu dari seorang yang jahat." Tak perlu tengok sama ada Ustaz ataupun bukan yang memberi nasihat. Tengok kepada nasihat yang di berikan.

Brother,kalau nak tunggu pak sheikh yang bagi nasihat,sampai tahun depan kau tak akan menjadi manusia yang baik. Walaupun seseorang itu rendah darjatnya yang menasihati kita,terimalah. Jangan nak tunjuk yang kita ni sempurna sangat. Kita sebagai manusia sentiasa lemah. Sebagai manusia,kita perlu saling menasihati supaya kita boleh bersama-sama menjaga antara satu sama lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan